Historia fabryki i motocykla żużlowego Jawa

jawa1Firma Java została założona przez motocyklistę Jaroslava Simandla, który w 1948 roku przeniósł swój warsztat z Niemiec do czeskiego Divisova. Nazwa pierwszych silników to "S" następnie ESO 500. Po pewnym czasie warsztat został upaństwowiony a założyciel stał się głównym przedsiębiorcą.

 historiaRok 1963 to przejęcie przez kombinat państwowych zakładów Jawa w Divisovie. Simandl udaje się na emeryturę. Dalsze prace przejmuje zespół techników pod dowództwem Vlastimila Boucka, którego później zastępuje Jaroslav Cervinka. Fabryka zajmuje się produkcją silników i motorów do wyścigów szosowych i motocrossowych. Cały wysiłek zostaje skoncentrowany na żużlu. Zamiast nazwy ESO pojawia sie nazwa Jawa. Zostaje wyprodukowany i wypuszczony na rynek silnik Jawa 890. W bardzo krótkim czasie Jawa wypiera silniki typu JAP. Pierwszym zdobywcą tytułu mistrza świata na żużlu występującym na motocyklu Jawa był Igor Plechanov w 1961 roku. Od tego momentu Jawa króluje na torach żużlowych całego świata. Początek lat siedemdziesiątych to rywalizacja dwuzaworowej Jawy z silnikami Weslake i Godden, które były już silnikami czterozaworowymi. Fabryka Jawy wypuszcza silnik oznaczony typem 892. Rok 1974 to model 894, pierwszy silnik czterozaworowy i posiadający dwa wałki rozrządu OHC w głowicy. Silnik był stosowany na torach klasycznych oraz długich. Następca otrzymuje numer 895, który osiągał jeszcze lepsze wyniki jednak nie wytrzymał rywalizacji z konkurencją. Rok 1984 fabryka wypuszcza dwa modele 897 na krótkie tory i 896 na tory długie.
 

    Lata osiemdziesiąte to ponowne lata sukcesów. Złoty medal IMŚ na torze klasycznym i długim zdobywa Mike Lee. Prym wiodły modele Jawa 500 - DT890.3, Jawa 500 - DT890.4, Jawa 500 - DT890.5. W tym roku firma zaczyna produkcję nowych modeli motocykli - 897 dla klasycznego żużla, 896 dla potrzeb wyścigów na totrach długich, 893 do wyścigów na lodzie. Następny etap modernizacji to typ 898 do klasycznego żużla i 899 na wyścigi na torach długich. Rok 1988 kontrakt podpisuje Per Jonsson. Najlepszym jeźdzce firmowym w tym czasie jest Ales Dryml zwycięzca MŚ na długim torze w 1989 roku. Do fabrycznego zespołu wchodzą Smon Wigg, Klaus Lausch, Hans Nielsen i Tony Rickarson. Fabryka produkuje następujące modele:
Jawa ESO 4 suw, Jawa 889, Jawa 871, Jawa 875, Jawa 897, Jawa 886, Jawa 125.
W październiku roku 2012 firma staje na krawędzi bankructwa a jej długi sięgają 32 milionów koron. Początek roku 2013 to złożenie wniosku o upadłość firmy. W tym okresie jedynym jeźdzcem firmowym pozostaje Kenneth Bjerre.
 

   W 2014 roku firma wraca do gry. Właścicielem jest spółka Dana gdzie większościowym udziałowcem jest Stanisław Diatka i jego wnuczka Otylia Diatkova. Rusza intensywna produkcja i sprzedaż motocykli. Nowi właściciele postawili na jakość wykonania. W motocyklu zostały zastosowane najnowsze rozwiązania technologiczne takie jak gaźnik Blixt, korbowód, tłoki, zastosowane zostały także podzespoły polskich firm między innymi osłony oraz błotniki. Nowi właściciele fabryki stają się otwarci na sugestie zawodników i mechaników. Fabryka rusza z produkcją ram oraz części zamiennych do motocykli żużlowych. Największe zainteresowanie wzbudza projekt z rewolucyjnym powrotem do przeszłości. Szczegóły zostały przedstawione na konferencji, która odbyła się w dniach 13 - 14 grudnia. Brali w niej udział polscy konstruktorzy Mirosław Dudek przedstawiciel Jawy w Polsce i Sławomir Walczak założyciel New Speedway Fundation, której celem było zmniejszenie kosztów uprawiania tej dyscypliny sportu, zwiększenie bezpieczeństwa zawodników i uatrakcyjnienie wyścigów żużlowych. To właśnie ci dwaj panowie wraz z fabryką Jawy skonstruowali całkiem nowy motocykl w nowej technologii z kompletnie nowym silnikiem gdzie nowatorskim rozwiązanie był powrót do dwóch zaworów w głowicy. Nowa konstrukcja otrzymuje nazwę NFS ma ona zwiększyć atrakcyjność i widowiskowość wyścigów a o zwycięstwie w biegu nie miał decydować start oraz jazda gęsiego do mety. Efekt ten miał być osiągnięty przez uzyskanie większej elastyczności silnika podczas jazdy przy najniższych obrotach co z kolei miało poprawić sterowność i panowanie nad motocyklem. Powrót do dwóch zaworów miał znacznie obniżyć koszty uprawiania czarnego sportu. Konstrukcja ta została przetestowana przez Sama Ermolenkę, który wyrażał się o niej w samych dobrych słowach. Oby wszystkie plany nowej Jawy i polskiej myśli konstrukcyjnej się spełniły. Obecnie wszystko jest na dobrej drodze żeby się tak stało.

 jawa7

 

Źródło:- informacja własna

Marcin Przybylski

Dziękujemy, że jesteście z nami

jubileusz

SPEEDWAY.info - sonda

Kiedy rozpocznie się sezon?
  • Głosów: 0%
  • Głosów: 0%
  • Głosów: 0%
  • Głosów: 0%
  • Głosów: 0%
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:

Powiedzieli...

SPEEDWAY autograf

SPEEDWAY.informacje z Twittera

Klasyfikacje / tabele

Klasyfikacja SGP

1. Bartosz Zmarzlik   Polska -
2. Leon Madsen   Dania -
3. Emil Sajfutdinow   Rosja -
4. Fredrik Lindgren   Szwecja -
5. Martin Vaculik   Słowacja
-
6. Maciej Janowski   Polska -
7. Jason Doyle   Australia -
8. Patryk Dudek   Polska -
9. Matej Zagar   Słowenia -
10. Niels-Kristian Iversen   Dania -
11. Max Fricke   Australia -
12. Martin Smolinski   Niemcy -
13. Artiom Łaguta   Rosja -
14. Tai Woffinden   W. Brytania -
15. Antonio Lindback   Szwecja -

Indywidualny Mistrz Świata

2017 woffindenBartosz Zmarzlik

 # drużyna m p +/-
 1. Fogo Unia Leszno - - -
 2. Betard Sparta Wrocław - - -
 3. Eltrox Włókniarz Częstochowa - - -
 4. Stelmet Falubaz Zielona Góra - - -
 5. MRGARDEN GKM Grudziądz - - -
 6. Motor Lublin - - -
 7. Moje Bermudy Stal Gorzów Wlkp. - - -
 8. ROW Rybnik - - -

 

Mistrzowie Polski

leszno logoFogo Unia Leszno

2018 kołodziej jJanusz Kołodziej

1liga

 # drużyna m p +/-
 1. eWinner Apator Toruń - - -
 2. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów Wlkp. - - -
 3. Car Gwarant Start Gniezno - - -
 4. Unia Tarnów - - -
 5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk - - -
 6. Lokomotiv Daugavpils - - -
 7. Orzeł Łódź - - -
 8. Abramczyk Polonia Bydgoszcz - - -

 

 Mistrz Nice 1 Ligi Żużlowej 2019

lublin 2017PGG ROW Rybnik

2liga

 # drużyna m p +/-
 1. SpecHouse PSŻ Poznań - - -
 2. OK Bedmet Kolejarz Opole - - -
 3. Wilki Krosno - - -
 4. Stainer Unia Kolejarz Rawicz - - -
 5. RTŻ Rzeszów - - -
 6. MSC Wittstock - - -

 

Mistrz 2 Ligi Żużlowej 2019

rzeszow logoZOOleszcz Polonia Bydgoszcz

Premiership

 # drużyna m p +/-
 1. Poole Pirates 24 52 +60
 2. Swindon Robins 24 50 +153
 3. Wolverhampton Wolves 24 43 +45
 4. Ipswich Witches 24 42 -27
 5. Belle Vue Aces 24 41 +10
 6. King's Lynn Stars 24 31 -12
 7. Peterborough Panthers 24 20 -212

 

Mistrzowie Wielkiej Brytanii

anglia pool 2017 lambert r1

Swindon Robins

Charles Wright

Elitserien

 # drużyna m p +/-
 1. Dackarna Malilla 16 28 +83
 2. Elit Vetlanda 16 27 +108
 3. Vastervik Speedway 16 25 +55
 4. Smederna Eskilstuna 16 25 +40
 5. Indianerna Kumla 16 22 +3
 6. Lejonen Gislaved 16 21 +13
 7. Piraterna Motala 16 12 -66
 8. Rospiggarna Hallstavik 16 11 -78
 9. Masarna Avesta 16 9 -158

 

Mistrzowie Szwecji

szwecja smaderna 2016 lindgren f1

Smederna Eskilstuna

Jacob Thorssell

Metal Speedway League

 # drużyna m p +
 1. Holsted Tigers 10 23 +86
 2. Slangerup Speedway 10 16 +11
 3. Esbjerg Vikings 10 13 +12
 4. Region Varde Elitesport 10 11 +6
 5. Team Fjelsted 10 10 -26
 6. GSK Liga 10 2 -89

 

Mistrzowie Danii

Region Varde 2019 bjerre

Team Fjelsted

Kenneth Bjerre

Klasyfikacja SEC 4/4

 1. Mikkel Michelsen
  Dania 45
 2. Grigorij Łaguta
  Rosja
45
 3. Leon Madsen   Dania 39
 4. Kacper Woryna
  Polska
39
 5. Bartosz Smektała
  Polska
36
 6. Michael Jepsen Jensen   Dania 35
 7. Nicki Pedersen
  Dania 33
 8. Paweł Przedpełski
  Polska
27
 9. Jarosław Hampel   Polska 25
10. Kai Huckenbeck
  Niemcy
24
11. Vaclav Milik
  Czechy
22
12. Antonio Lindbaeck   Szwecja 22
13. Robert Lambert
  W. Brytania
18
14. Anders Thomsen   Dania 14
15. David Bellego   Francja 14

Mistrz SEC

2017 madsen l2Mikkel Michelsen

Klasyfikacja IMŚJ 3/3

 1. Maksym Drabik   Polska 49
 2. Bartosz Smektała   Polska 45
 3. Dominik Kubera   Polska 45
 4. Gleb Czugunow   Rosja 39
 5. Robert Lambert   W. Brytania 32
 6. Jan Kvech   Czechy 30
 7. Jaimon Lidsey   Australia 29
 8. Jonas Jeppesen   Dania 26
 9. Wiktor Lampart   Polska 24
10. Fredrik Jakobsen   Dania 20
11. Patrick Hansen flaga australia  Dania 15
12. Rafał Karczmarz   Polska 13
13. Tim Soerensen   Dania 12
14. Nick Skorja   Słowenia 11
15. Michael Haertel   Niemcy 8

Mistrzowie Świata Juniorów

flaga-polskaPolska

2017 smektała bMaksym Drabik

Okiem naczelnego

TOP 20 SPEEDWAY.info.pl

Ligowiec roku SPEEDWAY.info.pl

7 kolejki SPEEDWAY.info.pl

Niepokonani 2019